fredag 21 oktober 2011

Klapp-på-axeln...

på mig själv! Är nöjd...! Haft en bra vecka med mina <3-an! Det är en så fantastisk känsla att kunna lämna dom till Jocke o veta att jag har nått några av de mål jag satt upp för mig själv. :) Jag har varit den mamma jag vill vara - som jag tror är den mamma barnen behöver och är trygg med. Kan låta flummigt eller att jag sätter mig på höga hästar men jag HAR höga krav på hur jag vill vara, hur jag vill hantera mina barn och hur jag vill att deras uppväxt ska vara. Jag har såklart inte gått igenom veckan utan missöden, bråk eller situationer där jag varit nöjd helt igenom. Men jag försöker, jag reflekterar och provar nya vägar. Bryter min tankebana...

Det finns många saker jag inte kan påverka, saker som jag velat att mina barn skulle få slippa som t ex att inte ha sina båda föräldrar under samma tak. Det är bara att inse och acceptera att det inte funkade. Vi försökte och vi vet att vi gjort vad vi kunnat för att hålla ihop familjen. Det jag däremot kan påverka är att se till att dom får ha en mamma som är trygg i sig själv, stabil, kärleksfull och varm. Att ge dom förutsättningar för att bli trygga och självständiga vuxna med en självbild som motsvarar deras förväntningar på sig själva.

Jag jobbar på att förändra mig och min självbild för att motsvara min förväntan på mig själv. För vad alla andra tycker o tänker är i sammanhanget helt oviktigt. Jag måste ta reda på vem jag är, vad jag står för o följa min intution. Det kommer säkert inte alltid att passa min omgivning men det får vara som det vill. Ta mig som jag är eller låt bli - valet är ert.

Att bryta en vana är minsann inte enkelt! Det krävs hårt arbete, envishet och målmedvetenhet. Men med små steg och små förändringar som läggs till fler små steg och fler små förändringar så kommer jag närmare målet... Trägen vinner! Ett steg är att försöka hålla i träningen - har minsann tränat ett pass när jag haft barnen (vilket det innan inte "funnits möjlighet till") och jag har tränat en fredagskväll (o sånt har ju inte heller gått för sig...) - men som för övrigt var en perfekt dag o träna på, inga köer till maskiner o vikter!

Nu håller jag kväll och img är en ny dag med nya möjligheter! En lördag som ska spenderas med goda vänner - o det är minsann aldrig fel!!!

1 kommentar: